•  
  •  
 
Dalhousie Journal of Legal Studies

Authors

William McLean

Abstract

Court-enhanced academic independence is closely related to judicial independence. Discussion of this relationship, however, is absent from most legal discourse. The absence of this discussion amounts to a privilege for the university in its relationship to the court. Three indicia of this absent discussion are canvassed. First, the legal academy’s virtual self-ignorance of its influence on the judiciary. Second, the common law's tendency to non-construct the university through judicial non-interference. Third, the judiciary's constitutional reaffirmation of university independence under the Charter. This non-construction of the university and the absent discussion around it point to the stake that judicial independence has in ensuring that it can rely on an uncontaminated source of academic authority for support. *** L'indépendance académique est étroitement liée à l'indépendance des juges. Il n’y a pas beaucoup de discussion de ce lien dans le discours juridique. L'absence de cette discussion constitue un privilège pour l'université par rapport à ses relations avec les tribunaux. Trois indices de l'absence de cette discussion sont examinés. Premièrement, l'académie juridique ignore son influence sur les juges. Ensuite, le droit a tendance à déconstruire l'université en ne se mêlant pas à ses affaires. Finalement, les juges ont réaffirmé l'indépendance de l'université en se servant de la Charte. Cette déconstruction de l'université accompagné par la discussion absente qui l'entoure indiquent que l'indépendance judiciaire a besoin de s'assurer qu'elle peut se fier à une source pure d'autorité académique.

Creative Commons License

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 License.

COinS