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Dalhousie Law Journal

Keywords

Law Society, Law Societies, Academic, Regulatory, Professionalism, Discipline

Abstract

Can, and should, law societies regulate and discipline lawyers for their teaching and research? This article explores these largely overlooked but critically important questions in order to establish a foundation for further debate and discussion by lawyers, legislators, and law societies. It argues that professionalism precludes only low-value teaching and research—teaching and research with little pedagogical or epistemic value such that it is unlikely or unworthy to be protected by academic freedom—and that any chilling effect on lawyer-academics comes as much from uncertainty as from actual danger of regulatory consequences. The author concludes that law societies and other stakeholders should engage in consultation on these issues in the spirit of transparency and predictability. Indeed, even in the absence of purported or actual exercise of regulatory powers, lawyer-academics should embrace and aspire to their professional obligations in order to be better teachers and researchers—and better role models for law students.

Les ordres professionnels de juristes peuvent-ils, et devraient-ils, réglementer et discipliner les avocats pour leur enseignement et leur recherche? Cet article explore ces questions largement négligées mais d’une importance critique afin de jeter les bases d’un débat et d’une discussion plus approfondis entre les avocats, les législateurs et les barreaux. Il soutient que le professionnalisme n’exclut que l’enseignement et la recherche de faible valeur—’enseignement et la recherche ayant peu de valeur pédagogique ou épistémique de sorte qu’il est peu probable ou indigne d’être protégé par la liberté académique—et que tout effet dissuasif sur les avocats-universitaires provient autant de l’incertitude que du danger réel de conséquences réglementaires. L’auteur conclut que les ordres professionnels de juristes et les autres parties prenantes devraient engager des consultations sur ces questions dans un esprit de transparence et de prévisibilité. En effet, même en l’absence d’exercice supposé ou réel de pouvoirs réglementaires, les avocats-universitaires devraient assumer leurs obligations professionnelles et y aspirer afin d’être de meilleurs enseignants et chercheurs—et de meilleurs modèles pour les étudiants en droit.

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