Keywords
casebooks, legal education, teaching critique, teaching doctrine, legal pedagogy
Abstract
This article is a critical evaluation of Canadian criminal law casebooks. The author explores the aims, practices, and challenges of these teaching texts by examining their relationship to critique-inspired pedagogical methods. A number of English-language Canadian criminal law casebooks add a welcome feature to the Canadian common law teaching landscape: all but one of six recently published casebooks teach doctrine and critique together. The research builds on an emerging scholarship of Canadian legal education by demonstrating evidence of critical political commitments and critique-inspired teaching methods within Canadian criminal law education. Yet casebook editors and other professors who utilize critical methods acknowledge challenges of teaching doctrine from critical standpoints. These discoveries lead the author to suggest that emphasizing the goals of teaching critique, including producing more effective lawyers and creating learning environments that value student diversity, will be helpful for moving forward with critique-inspired teaching.
Dans le présent article, l’auteure présente une évaluation critique des recueils de jurisprudence en droit pénal canadien. Elle explore les objectifs, les pratiques et les défis que comportent ces textes d’enseignement en examinant leur relation avec les méthodes pédagogiques inspirées de la critique. Un certain nombre de recueils de jurisprudence en droit pénal canadien de langue anglaise ajoutent une caractéristique bienvenue au paysage de l’enseignement de la common law au Canada : tous les recueils de jurisprudence récemment publiés, sauf un, enseignent la doctrine et la critique ensemble. La recherche s’appuie sur une nouvelle étude de l’enseignement du droit au Canada en démontrant l’existence d’engagements politiques critiques et de méthodes d’enseignement inspirées de la critique dans l’enseignement du droit pénal au Canada. Pourtant, les éditeurs de recueils de jurisprudence et d’autres professeurs qui utilisent des méthodes critiques reconnaissent les défis de l’enseignement de la doctrine à partir de points de vue critiques. Ces découvertes amènent l’auteure à suggérer que l’accent mis sur les objectifs de l’enseignement de la critique, y compris la production d’avocats plus efficaces et la création de milieux d’apprentissage qui valorisent la diversité des étudiants, sera utile pour aller de l’avant avec un enseignement inspiré de la critique.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Recommended Citation
Sarah-jane Nussbaum, "Critique-Inspired Pedagogies in Canadian Criminal Law Casebooks: Challenging "Doctrine First, Critique Second" Approaches to First-Year Law Teaching" (2021) 44:1 Dal LJ 209.