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Dalhousie Law Journal

Authors

Mari Galloway

Keywords

Teitiota, Climate Migration, Non-refoulement, ICCPR, disaster displacement

Abstract

Climate change is expected to have an unprecedented impact on human migration and displacement over the next decade. Individuals forced to migrate on the basis of climate change or natural disasters remain, however, on the periphery of international and domestic environmental and refugee protections. Teitiota, a landmark decision by the UN Human Rights Committee (the Committee) in 2020 could, however, point the way toward filling these legal gaps by using the principle of non-refoulement under human rights law to prevent the deportation of those whose lives are at risk. As such, this paper seeks to explore the application of Teitiota to the Canadian context. The goal is to assess Teitiota’s potential impact on Charter jurisprudence and examine positive steps that Canada may take to build a framework around transnational climate change and disaster displacement.

Les changements climatiques devraient avoir un impact sans précédent sur les migrations et les déplacements humains au cours de la prochaine décennie. Les personnes contraintes de migrer en raison des changements climatiques ou de catastrophes naturelles restent toutefois à la périphérie des protections internationales et nationales en matière d’environnement et de réfugiés. Teitiota, une décision historique du Comité des droits de l’homme des Nations unies (le Comité) rendue en 2020, pourrait toutefois montrer la voie pour combler ces lacunes juridiques en utilisant le principe de non-refoulement en vertu des lois relatives aux droits de l’homme pour empêcher l’expulsion de ceux dont la vie est en danger. Ainsi, le présent article cherche à explorer l’application de Teitiota dans le contexte canadien. L’objectif est d’évaluer l’impact potentiel de Teitiota sur la jurisprudence touchant la Charte et d’examiner les mesures positives que le Canada peut prendre pour construire un cadre autour des changements climatiques à l’échelle internationale et des déplacements en raison des catastrophes.

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