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Dalhousie Law Journal

Keywords

Net zero, 2050, corporate climate promises, strategic collaboration, Amazon net zero pledge, transnational corporations

Abstract

“Net zero” has become the predominant way of framing global, national, and nonstate climate change commitments. Hundreds of countries and thousands of corporations promise to achieve net-zero emissions by 2050 or earlier. Hopeful as this may seem, early evidence suggests the need to carefully scrutinize corporations’ climate promises. Specifically, there is an urgent need to critically assess the claim that strategic collaboration and compromise at the science-business-society interface can deliver the transformative social, economic, and political change required to address climate change.

Analyzing Amazon.com’s net-zero pledge as a case study, this article argues that strategic conflict with—and within—transnational corporations is a necessary precondition of transformative climate governance. This article also suggests that such conflict may ultimately prove insufficient. The very modus operandi of transnational corporations—and the prospect of perpetual economic growth—may be fundamentally irreconcilable with the maintenance of stable and sustainable planetary boundaries.

Le concept de « zéro émission nette » est devenu la manière prédominante de formuler les engagements mondiaux, nationaux et non étatiques en matière de changement climatique. Des centaines de pays et des milliers d’entreprises promettent d’atteindre des émissions nettes nulles d’ici 2050 ou avant. Aussi prometteur que cela puisse paraître, les premières indications laissent entendre qu’il est nécessaire d’examiner attentivement les promesses des entreprises en matière climatique. Plus précisément, il est urgent d’évaluer de manière critique l’affirmation selon laquelle la collaboration stratégique et les compromis entre science-entreprise-société peuvent apporter les changements sociaux, économiques et politiques nécessaires pour faire face aux changements climatiques.

En analysant l’engagement de zéro émission nette d’Amazon.com comme une étude de cas, cet article soutient que le conflit stratégique avec—et au sein des entreprises transnationales—est une condition préalable nécessaire à la transformation de la gouvernance climatique. Cet article suggère également qu’un tel conflit pourrait en fin de compte s’avérer insuffisant. Le modus operandi même des sociétés transnationales—et la perspective d’une croissance économique perpétuelle—pourrait être fondamentalement inconciliable avec le maintien de frontières planétaires stables et durables.

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